Europejskie doświadczenie zawodowe
- Szczegóły
- Super User
Sprawozdanie z realizacji projektu
,,Europejskie doświadczenie zawodowe’’
ZAGRANICZNE MOBILNOŚCI EDUKACYJNE W PROGRAMIE ERASMUS+
w Zespole Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Pińczowie
Projekt został finansowany z programu Erasmus+ w ramach sektora Kształcenie i szkolenia zawodowe. Jest to sektor realizujący akcje 1 i 2 programu Erasmus+ w odniesieniu do szkół zawodowych, przedsiębiorstw oraz organizacji i instytucji związanych z kształceniem zawodowym i szkoleniami. Kontynuuje on tradycje programu Leonardo da Vinci działającego w latach 2007-2013 w ramach programu Uczenie się przez całe życie.
O projekcie
W styczniu 2014 r. Zespół Projektowy w składzie: Anna Równicka-Wójcik, Ewa Stępień, Anita Domagała opracował wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pt. ,,Europejskie doświadczenie zawodowe’’. W oparciu o wcześniejsze doświadczenia kontynuowano współpracę z Partnerem angielskim POLARIS EU ENTERPRISE LIMITED oraz Partnerem na terenie Włoch SISTEMA TURISMO.
W czerwcu 2015 r. wniosek uzyskał pozytywną opinię i znalazł się na liście projektów przeznaczonych do realizacji. W tym samym miesiącu koordynator projektu Anita Domagała wzięła udział w szkoleniu organizowanym przez Narodową Agencję (NA) w Warszawie.
Następnie. rozpoczęły się prace nad realizacją projektu. W maju 2016 r. została przeprowadzona rekrutacja uczestników. Projekt był adresowany do uczniów Zespołu Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Pińczowie kształcących się w zawodach: technikum mechanik, technik budownictwa, technik informatyk oraz technik obsługi turystycznej. W projekcie mogło brać udział 44 uczniów. Komisja rekrutacyjna, w celu wyłonienia uczestników, przeprowadziła z każdym chętnym rozmowę kwalifikacyjną. Uczniowie musieli odpowiedzieć na szereg pytań opracowanych przez komisję i napisać test sprawdzający wiedzę z języka angielskiego. Kryteria kwalifikujące uczestnika do wzięcia udziału w projekcie opierały się na:
- wyniku testu kwalifikującego z j. angielskiego,
- wyniku rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzającej znajomość j. angielskiego w mowie,
- średniej ocen z przedmiotów zawodowych,
- ocenie z zachowania,
- opinii wychowawcy.
Komisja wybrała firmę (zapytanie ofertowe), która przygotowała transport uczniów do Włoch i Wielkiej Brytanii, zajęła się ubezpieczeniem uczniów i opiekunów w trakcie odbywania stażu. Zespół Projektowy przygotował materiały reklamowe.
Uczniowie uczestniczyli w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych (kurs języka angielskiego zawodowego), które przygotowywały ich do odbycia trzytygodniowych praktyk. Podczas przygotowań do wyjazdu dużą rolę odegrały cykliczne spotkania informacyjno-organizacyjne prowadzone przez Annę Równicką-Wójcik oraz Anitę Domagałę, podczas których uczniowie i ich rodzice zostali poinformowani o sprawach związanych z formalnymi aspektami stażu (prawa i obowiązki stron, dokumentacja). Podczas tego typu spotkań uczestnicy mogli uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania związane z wyjazdem.
Ponadto podczas pobytu w Stafford i Rimini została zrealizowana faza przygotowania kulturowego, która nie kolidowała z odbywanym stażem. Obejmowała zapoznanie się z miastami goszczącymi naszych uczniów i specyfiką kultury. Ponadto miały miejsce wyjazdy kulturoznawcze i spotkania integracyjne. Wszystkie zajęcia zostały sfinansowane ze środków unijnych.
Przed wyjazdem na zagraniczne praktyki uczniowie podpisali umowę o staż, opracowaną przez Zespół Projektowy i zaakceptowaną przez NA.
W trakcie odbywania praktyk zrealizowano cele szczegółowe, tj.: poznanie obowiązujących procedur i standardów na zachodnioeuropejskim rynku pracy oraz możliwość doskonalenia umiejętności językowych. Uczniowie mieli również szansę na poznanie kultury i obyczajów Wielkiej Brytanii, Włoch oraz na konfrontację posiadanej wiedzy teoretycznej z zakresu swojego profilu zawodowego z praktyką.
Dzięki pobytowi i pracy w innym kraju, z inną specyfiką kulturową, odmiennymi zwyczajami, upodobaniami i mentalnością tamtejszego społeczeństwa, stażyści otrzymali wielką lekcję tolerancji i wyrozumiałości dla przedstawicieli innych kultur oraz zrozumieli dobrze zjawisko przenikania się różnych kultur i zwyczajów oraz potrzebę wyrozumiałości i otwarcia się na przedstawicieli innych narodów z całą ich odmiennością, nie zawsze dla nas zrozumiałą i często trudną do zaakceptowania.
Uczestnicy projektu:
Gr.1. technik informatyk 15 osób (Włochy, Rimini),
technik obsługi turystycznej 14 osób (Włochy, Rimini),
Gr.2. technik mechanik 7 osób (Wielka Brytania, Stafford),
technik budownictwa 8osób(Wielka Brytania, Stafford),
Uczniowie kształcący się w zawodzie technik informatyk nabyli umiejętności w zakresie: tworzenia bazy danych przy użyciu języka baz danych, wartości, typów, zmiennych, operacji; wykonywania operacji relacyjnych, normalizacji, dystrybucji relacyjnych baz danych; tworzenia strony internetowej; tworzenia bazy PHP przy zastosowaniu wszystkich uzyskanych informacji oraz posługiwania się strukturalnym językiem zapytań SQL.
Uczniowie kształcący się w zawodzie technik obsługi turystycznej uzyskali świadomość wagi i przydatności tworzenia strategii współpracy w grupie, zastosowania się do zwyczajów i organizacji pracy w innym kraju. Doskonalili praktyczną znajomość języka angielskiego. Nauczyli się przewidywania zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi oraz mienia, zgodnie z wykonywanymi zadaniami zawodowymi. Mieli możliwość sprawdzenia się na różnych stanowiskach związanych z szeroko pojętą obsługą turystyczną.
Uczniowie kształcący się w zawodzie technik mechanik nauczyli się: dobierać i stosować metody diagnozowania usterek i sposobów weryfikacji uszkodzonych elementów pojazdów samochodowych; dobierać i posługiwać się narzędziami kontrolno-pomiarowymi oraz urządzeniami diagnostycznymi dla pojazdów samochodowych; posługiwać się instrukcjami obsługi i naprawy, wynikami badań stanu technicznego pojazdów, katalogami, poradnikami i inną literaturą techniczną pojazdów samochodowych; dobierać i stosować metody naprawy pojazdów samochodowych ze względu na zakres i koszty.
Technik budowlaniec-uczniowie uczący się w tym zawodzie w wyniku realizacji stażu nauczyli się określać rodzaj i zakres i zakres robót budowlanych, zaplanować przebieg robót budowlanych. Zaplanować i zorganizować prace remontowe i naprawcze oraz modernizacyjne w obiekcie budowlanym.
Opiekunowie grup to nauczyciele ZSZ im. St. Staszica w Pińczowie:
Gr 1.: Piątek Beata, Niewada Renata,
Gr 2.: Jarosław Lis.
Pierwsza grupa uczestników projektu wraz z opiekunami przebywała w Rimini w okresie12-30 września, zaś grupa 2 od 26września do 14 października 2016 roku w Stafford .
Ku wspaniałej przygodzie w Wielkiej Brytanii i we Włoszech.
Oczami uczestników.
Grupa 15 stażystów wraz z opiekunem dotarła do Stafford, miasta niedaleko Birmingham, we wrześniu 2016 roku. Zostaliśmy przyjęci przez przedstawiciela firmy Polaris EU Enterprise Limited naszego partnera zagranicznego. Zakwaterowano nas u rodzin i tak rozpoczęliśmy naszą niezwykłą brytyjską przygodę.
Pierwszy tydzień pobytu na stażu był dla nas czasem, w którym musieliśmy się przystosować do nowego otoczenia, nowej kultury i oczywiście nowych wymagań. Jednak bardzo szybko poczuliśmy się w Stafford, jak u siebie i nie zniechęcała nas nawet angielska pogoda. Stafford, to z pozoru małe miasteczko, jednak trzeba zajrzeć do jego wnętrza, aby móc poznać jego niezwykłość. Byliśmy w każdym jego zakątku. Najbardziej lubiliśmy spędzać wolny czas w Victoria Park i w kręgielni.
Drugi tydzień stażu w Anglii rozpoczęliśmy od wycieczki do Londynu. Zwiedzanie tej olbrzymiej, pełnej zabytków i muzeów metropolii było dla nas nie lada przeżyciem. Mieliśmy okazję zobaczyć: gmach brytyjskiego parlamentu, Opactwo Westminsterskie, zegar Big Ben, pałac Buckingham i London Eye. Londyn to jedna z ważniejszych europejskich stolic nauki, kultury i sztuki, dlatego nie mogła nas ominąć wizyta w tamtejszych muzeach. W National Gallery podziwialiśmy najsłynniejsze obrazy świata. W Natural History Museum oglądaliśmy szkielety dinozaurów, makietę wielorybaw naturalnej wielkości oraz niezliczoną ilość innych eksponatów, prezentujących rośliny, zwierzętai minerały. W Science Museum prześledziliśmy rozwój nauki, techniki i przemysłu. Dowiedzieliśmy się między innymi jak działa maszyna parowa, zobaczyliśmy wnętrze kokpitu samolotu pasażerskiego oraz odkrywaliśmy tajniki kosmosu. Ciekawym przeżyciem była dla nas wizyta w chińskiej dzielnicy Chinatown, która jest jedną z najchętniej odwiedzanych przez turystów. Chinatown to galimatias księgarni, sklepów i restauracji. Warto zajrzeć tutaj o każdej porze, a zwłaszcza podczas obchodów chińskiego Nowego Roku (przełom stycznia i lutego), gdy mieszkańcy witają tańczące na ulicach papierowe lwy. Odwiedziliśmy także Camden Town. Jest to kolejna kolorowa dzielnica Londynu związana z różnymi subkulturami młodzieżowymi i muzyką alternatywną. Będąc w Londynie nie mogliśmy sobie również odmówić zakupów na Oxford Street, gdzie swoje sklepy mają najbardziej znane marki odzieżowe świata.
W następny weekend pojechaliśmy na wycieczkę objazdową do Walii. Zwiedziliśmy malowniczo położone miasteczko Llangollen, nadmorski kurort Llandudno oraz dwa średniowieczne zamkiw Caernarfon i Conwy. Z zaciekawieniem obserwowaliśmy jak Walijczycy pielęgnują swoją tożsamość narodową, stosując chociażby podwójne nazewnictwo (angielskie i walijskie) na tablicach, szyldach, a nawet znakach drogowych. Duże wrażenie zrobiła na nas również górzysta kraina - Snowdonia. Walijskie krajobrazy potrafią naprawdę zapierać dech w piersiach.
Nasza 29-osobowa grupa uczniów odbyła staż zagraniczny w miejscowości Rimini we Włoszech. Praktyki trwały trzy tygodnie: W tym czasie udało nam się przeżyć jedne z najlepszych chwil w naszym życiu. Okolica okazała się piękniejsza niż mogliśmy przypuszczać. Po rozpakowaniu rzeczy wszyscy udaliśmy się na plażę, by przekonać się jak ciepła jest woda w Adriatyku. Oczywiście w każdy weekend zwiedzaliśmy najpiękniejsze miejsca w naszym regionie. Poznaliśmy zabytki Rimini.
Rimini jest średniej wielkości miastem o 142.579 mieszkańców w regionie Emilia-Romagna we Włoszech, jest stolicą prowincji Rimini. Znajduje się nad Morzem Adriatyckim, na wybrzeżu pomiędzy rzeką Marecchia i Ausa. Jest to jeden z najbardziej znanych nadmorskich kurortów w Europie (czasami nazywany "Miami Europy"), dzięki jej 15-kilometrowej piaszczystej plaży, ponad 1000 hoteli i tysięcy barów, restauracji i dyskotek. Kąpielisko otwarto w 1843 roku. Rimini jest również rodzinnym miastem słynnego reżysera Federico Felliniego. To piękne miasto sztuki, bogate w renesansowe zabytki.
Zwiedzaliśmy też takie metropolie jak San Marino, Ravene, Wenecje. Był to świetny sposób na poznanie oraz odpoczynek po tygodniu pracy. Warto było uczestniczyć w tak wspaniałym wydarzeniu, jakim był staż we Włoszech. Tak wiele się nauczyliśmy i tak wiele zwiedziliśmy były to jedne z najpiękniejszych chwil, jakie do tej pory przeżyliśmy.
W czasie praktyk uczniowie mieli zapewnione opiekę, pełne utrzymanie, zakwaterowanie i naukę na bardzo wysokim poziomie. Poza tym otrzymali kieszonkowe. Na koniec stażu uczniowie musieli wykonać praktyczne zadania egzaminacyjne związane z ich zawodem. Wszyscy pomyślnie zdali ten egzamin. Ogólny nadzór merytoryczny nad realizacją projektu sprawowany był przez dyrektora szkoły i koordynatora projektu.
Współpraca z Partnerami
Polaris EU Enterprise Limited jest firmą konsultingową, prywatnym rodzinnym biznesem mającym siedzibę w Stafford, w którym zaangażowanych jest kilku współpracowników. Firma zajmuje się kompleksową obsługą grup oraz indywidualnych studentów, obcokrajowców przybywających do Wielkiej Brytanii. W zakresie programów unijnych, a zwłaszcza programu Erasmus+ jak również wcześniej Leonardo da Vinci, firma organizuje miejsca praktyk i staży zawodowych, zajęcia warsztatowe, pomaga w poszukiwaniu i kojarzeniu odpowiednich partnerów do wymiany doświadczeń grup zawodowych. Polaris EU Enterprise organizuje również kursy językowe w zakresie języka angielskiego ogólnego i specjalistycznego oraz opracowuje materiały dydaktyczne do nauki języka. Polaris działa nie tylko na obszarze miasta Stafford, ale również na terenie całej, dużej aglomeracji Birmingham, czyli praktycznie obejmuje region West Midlands. Ogromne doświadczenie w pracy z młodzieżą i doskonała znajomość regionu sprawia, że firma jest w stanie znaleźć odpowiednie miejsca odbywania staży oraz zapewnić kompleksową obsługę uczestnikom swoich kursów, staży czy wymian, polegającą na zorganizowaniu zakwaterowania z pełnym wyżywieniem u rodzin angielskich, zajęć czasu wolnego oraz wycieczek krajoznawczych do najciekawszych miejsc w Anglii i pobliskiej Walii. Nad całością pobytu i prawidłowym przebiegiem praktyk (oraz zajęć warsztatowych) czuwa pan Piotr Wysocki. Codzienny kontakt z grupą oraz wszelkie zajęcia w czasie wolnym będzie zapewniał uczestnikom Pan Piotr Wysocki ? Polak mieszkający już kilka lat w Stafford, znający doskonale miasto i okolice oraz realia życia w Anglii i odpowiadający w firmie za kontakty z Polskimi instytucjami i opiekę nad polskimi grupami.
Nad całością pobytu we Włoszech i prawidłowym przebiegiem praktyk (oraz zajęć warsztatowych) czuwała firma Sistema Turismo, która promuje, organizuje i zarządza zdobywaniem doświadczenia zawodowego oraz programami edukacyjnymi dla młodych studentów, personelu naukowego, młodych pracowników oraz organizacji. Misją Partnera jest dostarczenie zawodowego doświadczenia na obszarach o znaczeniu ekonomicznym, historycznym, społecznym, umożliwiającym rozwój umiejętności zawodowych i personalnych uczestników programów. Zgodnie z ich misją, oddział w Rimini stanowi drogę do zdobycia doświadczenia, wiąże potrzeby organizacji z indywidualnymi potrzebami uczestników programów. Biuro w Potenzy, zajmuje się setkami próśb, przychodzących każdego roku z całej Europy, wyszukując najlepsze rozwiązania dla setek organizacji z zakresu mobilnych programów rozwojowych. Sistema Turismo zostało założone w 1996 roku przez Luciano Donato Marino i Francesco di Bello, obecnie zajmuje się:
- Międzynarodowy mobilnością w sektorach zawodowych: planowanie i zarządzanie zdobywaniem doświadczenia zawodowego w regionie Emilia di Romagna (jako organizacji przyjmującej) oraz za granicą ( jako organizacji wysyłającej), w związku z programem Lifelong Learning.
- Szkoleniami w dziedzinie turystyki i kultury: Sistema Tursimo planuje i organizuje kursy szkoleniowe dla studentów, którzy ukończyli studia (absolwentów) oraz dla pracowników.
- Studiami, konsultacjami i marketingiem w sektorze turystycznym i kulturowym: W celu uzyskanie szczegółowych informacji należy kliknąć na podany link. Sistema Turismo założyło ETN Group (European Training Network Group), z biurem w Walencji (Hiszpania), Sofii (Bulgaria) i Portsmouth (UK).
Certyfikaty
Po ukończeniu praktyk Uczestnicy otrzymali od Partnerów certyfikaty, które stanowią doskonałe potwierdzenie zdobytych umiejętności praktycznych i językowych. Dokument ten jest wystawiony w dwóch wersjach językowych polskiej i angielskiej.
Wszystkie kryteria programowe zawarte w projekcie są zgodne z wymogami jakościowymi koniecznymi do ubiegania się o dokument EUROPASS MOBILITY, który stanowi dla uczestników dodatkową wartość z odbytego stażu. Potwierdza on staż zagraniczny odbyty w Wielkiej Brytanii i Włoszech. Dokument ten zawiera uzyskane w trakcie stażu kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.
Raporty
Po powrocie ze stażu uczniowie złożyli raporty, które zastały zaakceptowane. Wynika z nich, że kompetencje zawodowe uczniów zdecydowanie wzrosły, a cele projektu zostały zrealizowane. Wzrosła pewność siebie uczestników, poznali metody pracy w europejskim, wielokulturowym środowisku, odkryli w sobie nowe możliwości rozwoju zawodowego oraz wzrosła ich samoocena. Przede wszystkim uczestnicy projektu podwyższyli swoje umiejętności zawodowe o unikalne elementy związane z nauczanym zawodem, przełamali barierę komunikowania się w języku obcym w miejscu pracy. Nabyli też nowe umiejętności społeczne i adaptacyjne, ułatwiające współdziałanie w grupie, zarówno towarzyskiej jak i w zespole zawodowym, co ułatwiło rozwiązywanie codziennych problemów, zrozumienie i tolerancję dla innych członków zespołu.
Dzięki pobytowi i pracy w innym kraju, z inną specyfiką kulturową, odmiennymi zwyczajami, upodobaniami i mentalnością tamtejszego społeczeństwa, stażyści otrzymali wielką lekcję tolerancji i wyrozumiałości dla przedstawicieli innych kultur oraz zrozumieli dobrze zjawisko przenikania się różnych kultur, zwyczajów, oraz potrzebę wyrozumiałości i otwarcia się na przedstawicieli innych narodów z całą ich odmiennością, nie zawsze dla nas zrozumiałą i często trudną do zaakceptowania.
Informacja i promocja
Na stronie naszej szkoły (www.zszpinczow.pl) Promotor zamieścił informację na temat stażu, która była w trakcie realizacji projektu uaktualniana, co pozwoliło na bieżące informowanie społeczności lokalnej o etapach jego realizacji. Na stronie internetowej utworzona została podstrona Erasmus+, gdzie zostały umieszczone wszelkie informację dotyczące projektu. Bieżący kontakt z uczestnikami i opiekunami stażu odbywał się poprzez specjalnie utworzoną grupę na Facebooku noszącą nazwę ERASMUS 2016. Upowszechnianie rezultatów projektu odbyło się również w postaci spotkania podsumowującego staż, w którym uczestniczyli Beneficjenci, ich rodziny, nauczyciele, Dyrektor szkoły, opiekunowie, lokalne władze. Promocja i upowszechnianie rezultatów projektu wśród innych organizacji na poziomie krajowym nastąpi poprzez udział Koordynatora projektu w seminariach i konferencjach organizowanych w celu wymiany doświadczeń związanych z realizacją projektów w ramach programu Erasmus+.
|
Dzisiaj jest
Niedziela 22 grudnia 2024 Imieniny obchodzą Beata, Drogomir, Flawian, Franciszka, Gryzelda, Honorata, Ksawera, Ksaweryna, Zenon, Zenona Do końca roku zostało 10 dni |