Zagraniczne praktyki zawodowe
- Szczegóły
- Super User
Projekt „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowany ze środków FERS na zasadach programu Erasmus+
„Zagraniczna praktyki zawodowe”
Numer projektu: FERSVET-2022-1-PL01-KA122-VET-000070362
Projekt: Zagraniczne praktyki zawodowe
Cel główny:
Przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Cele szczegółowe:
- podniesienie kwalifikacji zawodowych,
- zapoznanie z organizacją przedsiębiorstw, z nowoczesnymi technologiami pracy, aktualnymi rozwiązaniami branżowymi,
- możliwość sprawdzenia wiedzy teoretycznej w praktyce,
- zapoznanie z perspektywami pracy za granicą,
- poszerzenie wiadomości nt. rynku pracy i przedsiębiorczości,
- nabycie umiejętności pracy w innej kulturze,
- poznanie warunków gospodarczych kraju partnerskiego,
- skonfrontowanie polskiego systemu kształcenia zawodowego z angielskim i włoskim,
- doskonalenie umiejętności językowych (j. ang., w tym zawodowy),
- uświadomienie uczniom ich braków w celu zmotywowania do dalszej nauki,
- uczenie radzenia sobie z problemami w nowym nieznanym otoczeniu, współpracy w grupie, odpowiedzialności za siebie nawzajem, samodzielności,
- uczenie tolerancji w kontakcie z innymi kulturami.
W styczniu 2022 r. Zespół opracował wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pt. ,,Zagraniczne praktyki zawodowe”. W oparciu o wcześniejsze doświadczenia kontynuowano współpracę z Partnerem na terenie Włoch SISTEMA TURISMO oraz w Hiszpanii firmą EuroMind. Nawiązano nową współpracę z partnerem z Grecji.
W czerwcu 2022r. wniosek uzyskał pozytywną opinię i znalazł się na liście projektów przeznaczonych do realizacji.
Następnie rozpoczęły się prace nad realizacją projektu. We wrześniu 2023 r. została przeprowadzona rekrutacja uczestników. Projekt był adresowany do uczniów Zespołu Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Pińczowie kształcących się w zawodach: technik informatyk oraz technik organizacji turystyki .W projekcie mogło brać udział 30 uczniów. Komisja rekrutacyjna, skrupulatnie opracowała kryteria kwalifikujące uczestnika do wzięcia udziału w projekcie, które opierały się na:
- wyniku testu kwalifikującego z j. angielskiego,
- średniej ocen z przedmiotów zawodowych,
- ocenie z zachowania,
- opinii wychowawcy,
- miejsca zamieszkania.
(w miarę potrzeb - wyniku rozmowy kwalifikacyjnej sprawdzającej znajomość j. angielskiego w mowie oraz motywację ucznia do wyjazdu) .
Uczestnicy projektu:
Gr.1. technik organizacji turystyki- 8 osób (Hiszpania),
Gr.2. technik organizacji turystyk (7 osób) i technik informatyk (7 osób) - 14osób (Włochy),
Gr.3. technik organizacji turystyki 8 osób (Grecja )
Jednym z partnerów była Grecja niestety z przyczyn niezależnych od nas byliśmy zmuszeni do przeniesienia grupy do Włoch.
Komisja
-wybrała firmę (zapytanie ofertowe), która przygotowała transport uczniów do Włoch i Hiszpanii,
-zajęła się ubezpieczeniem uczniów i opiekunów w trakcie odbywania stażu.
Zespół Projektowy przygotował materiały informacyjne i promocyjne.
Podczas przygotowań do wyjazdu dużą rolę odegrały cykliczne spotkania informacyjno-organizacyjne prowadzone przez koordynatora projektu, podczas których uczniowie i ich rodzice zostali poinformowani o sprawach związanych z formalnymi aspektami stażu (prawa i obowiązki stron, dokumentacja) jak również spotkania z psychologiem szkolnym dotyczące aspektów związanych z długą rozłąką z rodzicami czy zachowaniem w obcym kraju. Podczas tego typu spotkań uczestnicy mogli uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania związane z wyjazdem.
Uczniowie uczestniczyli w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych które przygotowywały ich do odbycia dwutygodniowych praktyk:
- zajęcia z języka angielskiego zawodowego,
- zajęcia z psychologiem,
- zajęcia kulturowe.
Podczas pobytu w Maladze i Rimini została dalej zrealizowana faza przygotowania kulturowego, która nie kolidowała z odbywanym stażem. Obejmowała zapoznanie się z miastami goszczącymi naszych uczniów i specyfiką kultury. Ponadto miały miejsce wyjazdy kulturoznawcze i spotkania integracyjne.
Wszystkie zajęcia zostały sfinansowane ze środków unijnych.
Przed wyjazdem na zagraniczne praktyki uczniowie podpisali umowę o praktyki, opracowaną przez Zespół Projektowy i zaakceptowaną przez NA.
W trakcie odbywania praktyk zrealizowano cele szczegółowe, tj.: poznanie obowiązujących procedur i standardów na zachodnioeuropejskim rynku pracy oraz możliwość doskonalenia umiejętności językowych. Uczniowie mieli również szansę na poznanie kultury i obyczajów: Hiszpanii, Włoch oraz na konfrontację posiadanej wiedzy teoretycznej z zakresu swojego profilu zawodowego z praktyką.
Dzięki pobytowi i pracy w innym kraju, z inną specyfiką kulturową, odmiennymi zwyczajami, upodobaniami i mentalnością tamtejszego społeczeństwa, praktykanci otrzymali wielką lekcję tolerancji i wyrozumiałości dla przedstawicieli innych kultur oraz zrozumieli dobrze zjawisko przenikania się różnych kultur i zwyczajów oraz potrzebę wyrozumiałości i otwarcia się na przedstawicieli innych narodów z całą ich odmiennością, nie zawsze dla nas zrozumiałą i często trudną do zaakceptowania.
Uczniowie kształcący się w zawodzie technik organizacji turystyki i technik informatyk uzyskali świadomość wagi i przydatności tworzenia strategii współpracy w grupie, zastosowania się do zwyczajów i organizacji pracy w innym kraju. Doskonalili praktyczną znajomość języka angielskiego. Nauczyli się przewidywania zagrożeń dla zdrowia i życia ludzi oraz mienia, zgodnie z wykonywanymi zadaniami zawodowymi. Mieli możliwość sprawdzenia się na różnych stanowiskach związanych z szeroko pojętym zawodem technik informatyk oraz technik organizacji turystyki.
Pierwsza grupa uczestników projektu wraz z opiekunem przebywała w Maladze w okresie 9 października – 20 października 2023 r, zaś grupa 2 i 3 od 16 października do 27 października 2023 r w Rimini.
W czasie praktyk uczniowie mieli zapewnioną opiekę, pełne utrzymanie, zakwaterowanie i naukę na bardzo wysokim poziomie. Poza tym otrzymali kieszonkowe. Ogólny nadzór merytoryczny nad realizacją projektu sprawowany był przez dyrektora szkoły i koordynatora projektu.
Po ukończeniu praktyk Uczestnicy otrzymali od Partnerów certyfikaty, które stanowią doskonałe potwierdzenie zdobytych umiejętności praktycznych i językowych.
Wszystkie kryteria programowe zawarte w projekcie są zgodne z wymogami jakościowymi koniecznymi do ubiegania się o dokument EUROPASS MOBILITY, który stanowi dla uczestników dodatkową wartość z odbytych praktyk. Potwierdza on praktyki zagraniczne odbyte w Hiszpanii i Włoszech. Dokument ten zawiera uzyskane w trakcie praktyk kwalifikacje i doświadczenie zawodowe.
Po powrocie z praktyk zagranicznych uczniowie złożyli raporty, które zastały zaakceptowane. Wynika z nich, że kompetencje zawodowe uczniów zdecydowanie wzrosły, a cele projektu zostały zrealizowane. Wzrosła pewność siebie uczestników, poznali metody pracy w europejskim, wielokulturowym środowisku, odkryli w sobie nowe możliwości rozwoju zawodowego oraz wzrosła ich samoocena. Przede wszystkim uczestnicy projektu podwyższyli swoje umiejętności zawodowe o unikalne elementy związane z nauczanym zawodem, przełamali barierę komunikowania się w języku obcym w miejscu pracy. Nabyli też nowe umiejętności społeczne i adaptacyjne, ułatwiające współdziałanie w grupie, zarówno towarzyskiej jak i w zespole zawodowym, co ułatwiło rozwiązywanie codziennych problemów, zrozumienie i tolerancję dla innych członków zespołu.
Dzięki pobytowi i pracy w innym kraju, z inną specyfiką kulturową, odmiennymi zwyczajami, upodobaniami i mentalnością tamtejszego społeczeństwa, stażyści otrzymali wielką lekcję tolerancji i wyrozumiałości dla przedstawicieli innych kultur oraz zrozumieli dobrze zjawisko przenikania się różnych kultur, zwyczajów, oraz potrzebę wyrozumiałości i otwarcia się na przedstawicieli innych narodów z całą ich odmiennością, nie zawsze dla nas zrozumiałą i często trudną do zaakceptowania.
Na stronie naszej szkoły (www.zszpinczow.pl) Beneficjent zamieścił informację na temat praktyk, która była w trakcie realizacji projektu uaktualniana, co pozwoliło na bieżące informowanie społeczności lokalnej o etapach jego realizacji. Na stronie internetowej utworzona została podstrona do tego projektu, gdzie zostały umieszczone wszelkie informację dotyczące projektu. Bieżący kontakt z uczestnikami i opiekunami stażu odbywał się poprzez specjalnie utworzoną grupę na Facebooku.
Upowszechnianie rezultatów projektu odbyło się również w postaci spotkania podsumowującego praktyki zagraniczne, w którym uczestniczyli Beneficjenci, ich rodziny, nauczyciele, Dyrektor szkoły, opiekunowie, lokalne władze i przedsiębiorcy.
Promocja i upowszechnianie rezultatów projektu wśród innych organizacji na poziomie krajowym nastąpi również poprzez udział Koordynatora projektu w seminariach i konferencjach organizowanych w celu wymiany doświadczeń związanych z realizacją projektów w ramach programu Erasmus+.
|
Dzisiaj jest
Sobota 21 grudnia 2024 Imieniny obchodzą Balbin, Festus, Honorat, Tomasz, Tomisław Do końca roku zostało 11 dni |